Miljoenen mensen zijn door de jaren heen vastgelopen op level 65 van Candy Crush Saga. Kings puzzelgame mag dan bekend staan om het luchtige matchen van snoepjes, het heeft ook een heleboel mensen boos gemaakt. Heel, heel erg boos. Tobias Nyblom heeft het allemaal zelf meegemaakt. Hij is de designer van bijna alle van de eerste 150 levels, inclusief die ene lastige. “Ook al geef ik niet vaak toe dat ik dat level gemaakt heb, het is me al minstens tien keer gevraagd of ik mensen kan helpen erdoorheen te komen”, aldus Nyblom.
Volgens Nyblom besloot King om het level expres heel moeilijk te maken, omdat dit het laatste level van de tweede grote update van de game was. “We wilden de spelers echt uitdagen en we wisten niet hoe lang het zou duren voor we nog een update zouden uitbrengen,” stelt de ontwerper.
Bedenk wel: dit was nog voor Candy Crush zo’n enorm fenomeen was.
“We speelden het level veel om te testen, maar ik kan me nog herinneren dat we tot een uur voor de lancering van de update nog aan het level werkten. Het lijkt erop dat ik toen veel geluk had,” zegt Nyblom.
De lastige chocolade- en dropblokken in level 65 werden al snel berucht onder spelers. Maar grappig genoeg stopten ze niet met spelen, maar raakten ze juist vastberaden om erdoor te komen. Nyblom: “De feedback van spelers was zodanig dat we besloten om het maar zo te houden. Onder collega’s, vrienden en familie was het level het gesprek van de dag.”
Het was zelfs nog iets moeilijker dan het nu was. Spelers moesten de uitdaging oplossen én een bepaalde score halen om door te kunnen. “We realiseerden ons al snel dat dit voor veel spelers oneerlijk aanvoelde, zeker op de latere levels. We haalden de eis voor een hoge score er dan ook snel af,” zegt Nyblom. De designer kan zich herinneren dat hij een Facebook-bericht las van een speler die dacht dat hij het level had opgelost, maar niet de 150.000 vereiste punten had verdiend. Die persoon lag ’s avonds in bed te huilen.
“Alle emoties die mensen hierdoor voelden – frustratie, woede en extase na het uitspelen van het level – hebben enorm geholpen bij het vormen van een spelersgemeenschap,” stelt Nyblom.
Level 65 is nu iets makkelijker en Candy Crush Saga blijft zich ontwikkelen. Nyblom is enorm trots op wat het spel uiteindelijk geworden is: “Het is apart om te zien dat zoveel spelers al jaren onze game spelen.”
De (bijna) toevallige fout in het leveldesign heeft veel impact gehad op veel spelers. Jaren nadat Candy Crush Saga werd gelanceerd om je busreis draaglijker te maken of een luie avond op de bank te vullen, blijft level 65 nog steeds een ware beproeving voor je swipe-skills.