De media houdt maar niet op over Augmented Reality, het zal de komende jaren enorm populair worden terwijl de meeste mensen nog geen idee hebben wat augmented reality eigenlijk betekent. Laten we eens nader bekijken; wat is augmented reality eigenlijk en wat je er nu al mee kunt bereiken en waarom het voor iedereen belangrijk zal worden, niet alleen voor hippe jongeren met technische kennis. Naast de voordelen van augmented reality bekijken we ook de nadelen van AR technologie, en de oplossingen waar grote bedrijven momenteel aan werken.
Wat is Augmented Reality?
Augmented reality ofwel AR voegt een laag toe over de werkelijkheid. Dit kan een afbeelding zijn die over een videobeeld verschijnt op een smartphone scherm of tablet, dit kan ook een projectie zijn op een AR bril zoals de Google Glass. Afhankelijk van de technologie kunnen de virtuele objecten los in de ruimte zweven, of verankerd zijn via markers met een 2D of 3D weergave.
Wat is Virtual Reality?
In 2016 was virtual reality ofwel VR de grote trend, 2017 is het jaar van augmented reality. Bij VR draag je een headset of smartphone houder, je kijkt op één of meerdere beeldschermen voor een stereoscopisch 3D effect (bij sommige soorten content). Je waant je in een compleet andere realiteit, je ziet niets meer van de buitenwereld. Afhankelijk van de toegepaste technologie kun je om je as 360 graden ronddraaien, of zelfs vrij in de virtuele ruimte rondlopen.
Wat is Mixed Reality?
Net zoals bij AR zie je door een Mixed Reality of MR headset ook de omgeving, maar de toegevoegde beelden zijn meer overtuigend dan bij AR. Dit komt met name door de ruimtelijke positionering die (deels) ontbreekt bij AR toepassingen. De technologie is daarmee een stuk gecompliceerder, in praktijk zien we steeds vaker Augmented Reality toepassingen die Mixed Reality benaderen maar nog niet compleet aan alle voorwaarden kunnen voldoen.
De grote merken in AR ontwikkeling
Dit zijn momenteel de grootste organisaties die werken aan AR producten en diensten:
- Google: De Google Glass uit 2013 werd niet de revolutie waar Google op gehoopt had, mede door het verkeerd inschatten van de markt. Nu komt Glass weer terug met een Enterprise editie voor de zakelijke markt en niet langer gericht op consumenten. Daarnaast is Tango van Google ook een heel interessante technologie op het gebied van MR, maar er zijn nog erg weinig toestellen die ermee overweg kunnen.
- Apple: Tim Cook van Apple is terughoudend als het gaat om VR maar hij is helemaal enthousiast over AR. In 2017 werd ARKit gelanceerd, een ontwikkelplatform die het Apple developers veel eenvoudiger maakt augmented reality apps te maken. De iPhone zal een belangrijke rol spelen in hun AR strategie, hoewel er ook een op zichzelf staand bril in ontwikkeling zou zijn volgens geruchten.
- Microsoft: Met de HoloLens richt Microsoft zich ook op de zakelijke markt, net als Google dus. Maar de HoloLens wil een volwaardige Mixed Reality ervaring bieden met een scanner die een ruimte compleet ruimtelijk kan vastleggen, om daarover vervolgens holografische beelden te projecteren.
Daarnaast zijn er nog een aantal nieuwe spelers zoals ODG die AR brillen maakt voor bedrijven, Meta 2 die een desktop vervanging wil bieden met een headset en Magic Leap die op basis van Lightfield technologie aan een eigen oplossing werkt. Facebook richt zich vooral nog op VR, terwijl ook Snapchat steeds meer AR toepassingen laat zien.
Voordelen van Augmented Reality
Het is eigenlijk niet eens meer de vraag OF we straks AR zullen gebruiken, maar WANNEER. Dit zijn een aantal voordelen die Augmented Reality zo bijzonder maken:
- Je kunt extra informatie weergeven over een het live beeld van een camera of via een AR bril zoals verkeersinformatie, routeplanners etc.
- Wanneer augmented reality wordt ingebouwd in een “slimme” bril heb je beide handen vrij om bijvoorbeeld werkzaamheden te verrichten. De software kan vaak ook gebaren herkennen waarmee hardware controllers overbodig zijn.
- Omdat smartphones en tablets voorzien zijn van camera’s zijn er al enorm veel apparaten die gebruik kunnen maken van AR technologie. De drempel ligt daarmee erg laag.
Nadelen van Augmented Reality
AR is nog lang niet perfect, er zijn wel degelijk kanttekeningen te plaatsen bij AR technologie en toepassingen:
- De tracking is nog lang niet altijd optimaal, er zijn vaak nog markers nodig en meer geavanceerde apparatuur is op dit moment erg duur.
- De AR brillen zijn vaak te groot en lelijk om de hele dag te dragen.
- Volwaardige MR plaatst objecten perfect in de ruimte, zelfs achter tafels en stoelen, AR wordt altijd op de voorgrond weergegeven.
AR voorbeelden en toepassingen
De apps stores staan vol met leuke augmented reality apps, van routeplanners tot schietspellen. Hier zijn enkele interessante toepassingen die een tipje van de sluier oplichten voor de toekomst van AR:
- Snapchat World Lenses: Sinds het bedrijf achter Snapchat zich gewoon Snap noemt hebben ze het AR virus goed te pakken. Eerst met de Spectacles bril met ingebouwde videocamera, en wat later de World Lenses. Je kunt hiermee leuke, geanimeerde objecten in de realiteit plaatsen zoals bloeiende bloemen of regenbogen die glinsteren. Vergelijk het met virtuele stickers maar dan in 3D.
- Pokémon GO: Dit is niet het eerste AR spel en zal ook niet het laatste zijn, qua populariteit staat dit smartphone spel wel op eenzame hoogte. Naast de augmented reality figuren is het ook een goed voorbeeld van GPS applicaties die AR content op specifieke locaties kan plaatsen.
- Navigatie: Er zijn al enkele vliegvelden die gebruik maken van AR om de reizigers in de juiste richting te wijzen. Op het beeldscherm van de smartphone zie je de route voor je uitgestippeld zodat je weet waar de juiste gate zich bevindt.
- Recreatie: Wanneer je houdt van hiking of gewoon wandelen kun je routes en kaarten downloaden met augmented reality navigatie waarbij je pijlen op het vasteland ziet, en namen en beschrijvingen van bijvoorbeeld de bergen om je heen. Verdwalen is niet meer mogelijk, tenzij de accu van je toestel leeg is natuurlijk.
Augmented reality staat nog in de kinderschoenen, maar vertoont het laatste jaar flinke groeistuipen. Hoewel niet iedereen op dit moment dagelijks gebruik zal maken van AR toepassingen, is het wel van belang de voortgang een beetje te volgen. AR, VR en MR zijn geen toekomst meer, het bestaat nu al, en het zal alleen maar beter worden.