Digitale sector wil herziening Thuiskopievergoeding

Producenten en importeurs van consumentenelektronica zijn boos over de gestegen thuiskopievergoeding en eisen ze een herziening. De thuiskopieheffing is een wettelijk vastgelegde heffing op gegevensdragers die aan auteursrechthebbenden ten goede komt om thuiskopieën te compenseren.

Thuiskopievergoeding

NLDigital, dat namens meerdere aanbieders van smartphones, laptops en cloudopslag in Nederland spreekt, vraagt aan minister Dekker om het huidige thuiskopievergoeding onder de loep te nemen. De aanleiding voor de oproep is de vaststelling van de nieuwe tarieven voor de thuiskopieheffing.

De afgelopen twee jaar lag de thuiskopieheffing op maximaal 4,70 euro. Van 2021 tot en met 2023 gaat dat bedrag omhoog naar 7,30 euro. Nog nooit steeg het bedrag zo hard.

“Nieuwe technologie heeft de noodzaak voor het maken van een thuiskopie weggenomen. Maar toch blijft de totale vergoeding jaar na jaar even hoog. Dat is niet uit te leggen. Het komt steeds minder voor dat mensen een DVD kopiëren. De hoogte van de heffing sluit helaas totaal niet meer aan bij het mediagebruik in het huidige streamingtijdperk”, aldus NLDigital.

De grootste verandering in de nieuwe tarieven zit in een stijging van de heffing op smartphones, laptops en cloudopslag en een daling van de heffing op lege cd’s, usb-sticks en mp3-spelers.

Bijna al het geld dat moet worden opgebracht komt nu van de €7,30 toeslag op elke smartphone. Het argument is dat er meer kopieën op smartphones staan. Het offline beschikbaar maken van muziek of series is niet hetzelfde als een ouderwetse kopie. De offline functionaliteit is onderdeel van je contract met de aanbieder, zodat je je favoriete muziek ook kunt luisteren als je even geen bereik hebt. Het verdwijnt zodra je abonnement stopt en bovendien betaal je extra voor deze functionaliteit. Over het recht en de vergoeding om dit te doen is al onderhandeld tussen de streamingdienst en de artiest.

De consument is uiteindelijk het slachtoffer. In het ergste geval betaal je drie keer: één keer voor het abonnement op je streamingdienst, één keer heffing op de smartphone en dan nog extra opslag omdat die smartphone automatisch een back-up maakt in de cloud. Dat heeft niets meer te maken met geleden schade. Het lijkt zoeken naar manieren om geld te blijven innen terwijl de schade lang niet meer zo groot is als vroeger.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen