Stel: je hebt een ongeluk gehad. Gelukkig is er dan altijd wel iemand die 112 belt. Maar hoe wordt je familie op de hoogte gesteld? Stel hiervoor een ‘in case of emergency’-contact (ICE-contact) in op je telefoon. Een betrokken omstander of hulpverlener kan dan makkelijk en snel je familie vertellen wat er is gebeurd.
Wat is een ‘in case of emergency’-contact?
Een ‘in case of emergency’-contact is een contactpersoon op je telefoon dat een hulpverlener of omstander kan bellen als er iets met je is gebeurd. Dit nummer stel je zelf van tevoren zelf in. Je familie weet dan dat er iets met je aan de hand is. Zij kunnen dan, zover dat mogelijk is, communiceren met hulpverleners én er voor jou zijn. Een fijne gedachte, toch?
Op sommige telefoons kun je dit ICE-contact bellen vanuit het vergrendelscherm. Andere mobiele telefoons tonen dit contact op het vergrendelscherm. Iemand kan dit nummer dan met zijn eigen telefoon bellen. In tegenstelling tot het bellen van alarmnummer 112, kost het bellen van een ICE-contact wél belminuten van je Sim Only bundel.
Zo stel je een ICE-contact in
Op je mobiele telefoon kun je op verschillende manieren een ‘in case of emergency’-contact instellen. De makkelijkste manier is door in je contactenlijst ‘ICE’ voor iemands naam te zetten. Het nadeel hiervan is dat dit nummer alleen op een ontgrendelde telefoon zichtbaar is.
Het ICE-contact kun je ook op een afbeelding zetten. Deze afbeelding stel je dan in als foto voor het vergrendelscherm van je telefoon. Hierdoor is dit nummer direct zichtbaar. Voor een Windows Phone is dit de beste manier. Met een iPhone en Android-smartphone kun je een ICE-contact bellen vanuit het vergrendelscherm.
Op het Simyo Blog lees je hoe je in een paar stappen voor de iPhone, Android en Windows Phone een ICE-contact instelt.
Zo vind je een ICE-contact op een andere telefoon
De rollen kunnen natuurlijk omgedraaid zijn. Namelijk dat jíj een betrokken omstander bent die de familie inlicht. Maar hoe vind je dan het ‘in case of emergency’-contact? Dit nummer staat misschien op het vergrendelscherm van de mobiele telefoon, maar is ook op andere manieren te achterhalen. Hoe je dit doet?
Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand geen ICE-contact heeft ingesteld. Zoek dan, als de telefoon geen ontgrendeling heeft, in de contactenlijst naar termen als ‘thuis’, ‘ma’ of ‘pa’ om de familie tóch in te lichten. Dat waarderen ze vast!