Na de enorme hype en bijbehorende leverproblemen “van het eerste uur” begint het er op te lijken dat de verkoopcijfers van zowel de Oculus Rift als de HTC Vive teleurstellen. De op 13 oktober gelanceerde Playstation VR gaat vooralsnog vliegend van start.

Playstation VR

Er was al wel een beetje een voorgevoel, de gekte die er heerste rond het livegang van de pre-orders van Oculus en Vive was van korte duur. Het heeft er alles schijn van dat de hausse met name werd veroorzaakt door een behoorlijke populatie “Early Adopters” die hun slag sloegen.

De harde cijfers….

Onderzoek van Steam Survey wijst uit dat slechts 0.10% van haar gebruikers een Oculus Rift gebruikt, voor de Vive ligt dit fractioneel hoger namelijk op 0.18%.

Nu gaat het op Steam om grote cijfers dus is dit misschien niet en heel goed perspectief. We leggen daarom de verkoopcijfers eens naast elkaar. Facebook zag de verkoopcijfers voor de Rift in Juli met slechts 0.3% groeien, in Augustus was deze groei nog maar 0.10%. HTC zag een groei van 0.3% in Juli en 0% in Augustus.

Deze cijfers komen uit een periode ruim na de leverproblemen, alles is op orde en een en ander stemt niet heel hoopvol voorlopig.

Hoe kan dat?

Moeilijk om dat met zekerheid te zeggen, ik kan er echter wel een paar bedenken:

Aanschafprijs: deze ligt voor beide VR headsets behoorlijk hoog, voor een Rift tel je E699,- neer en voor de Vive zelfs E899,-. Dit is nog exclusief de vrij volwassen PC die je aan moet schaffen om de boel aan het draaien te krijgen. (is dat misschien wel een belangrijke reden dat Oculus hard heeft gewerkt om de minimaal benodigde specs drastisch te verlagen?)

Wat wellicht ook wel een rol speelt is het feit dat de techniek op VR gebied zich momenteel in sneltreintempo ontwikkelt (understatement of the year). Diverse grote partijen (Intel, Qualcomm en ondertussen ook Oculus) laten inmiddels al werkende prototypen zien van “The next generation VR”. Het zal hier gaan om Untethered VR headsets die zonder kabels en, 2 stappen verder, ook zonder zware externe hardware in VR kunnen voorzien.

Misschien is het dus wel zo dat mensen zich afvragen of dit een goed moment is om 1500/2000 euro uit te geven, wellicht ligt er binnen 6 maanden iets vele malen beters in de winkel?

Playstation VR gaat het wel flikken?

En dan wordt op 13 oktober de Playstation VR gelanceerd, een volledige VR bril met een behoorlijk aanbod indrukwekkende gametitels. Bovendien plug je deze VR bril in op je bestaande Playstation 4 en zijn de kosten voor extra hardware dus overbodig (je hebt er al een) of niet meer dan 400 euro (tegen al snel 1000 euro voor een VR Ready PC)

Deze VR headset schaf je aan voor 399 euro en de eerste geluiden zijn positief, de bril wordt zonder meer goed ontvangen.

Voorlopige verkoopcijfers Playstation VR

De Japanse gaming-website: 4Gamer weet te melden er in de week van 10 tm 16 oktober maar liefst 51.644 Playstation VR’s verkocht (in Japan alleen). Dit gaat effectief over 3 verkoopdagen (de lancering was immers pas op 13-10)

Uiteraard hebben we ook hier te maken met het “Early Adopter effect” en zal een behoorlijk aandeel van de verkochte PSVR’s een pre-order zijn geweest. Als je echter de UK Software chart nog in ogenschouw neemt kom je tot de ontdekking dat er van de Top 40 titels maar liefst 6 een PlaystationVR titel zijn.

Dit zegt toch wel wat.

2.6 miljoen Playstation VR’s in 2016

Superdata research, een gerenommeerd analist op het gebied van “Speelbare media en games” bevestigde vorige week nog zijn verwachtingen ten aanzien van aantallen verkochte PSVR’s. De analist verwacht dat er, nog dit jaar, 2.6 miljoen stuks over de toonbank zullen gaan.

Is Sony dan degene die Virtual Reality die laatste push richting mainstream gaat geven?

[table id=23 /]