Xbox One ondersteunt AMD Mantle-api niet

AMD presenteerde afgelopen maand een nieuwe api voor zijn nieuwe generatie videokaarten. De Mantle-api is in samenwerking met DICE de ontwikkelaar van Battlefield 4 ontwikkeld. Game ontwikkelaars die gebruik maken van deze api zouden hun games eenvoudiger kunnen optimaliseren voor gpu’s van de fabrikant. Daarnaast zou de AMD Mantle efficiënter zijn dan de OpenGL en DirectX van Microsoft.

Microsoft heeft nu laten weten dat de graphics-api van de Xbox One gebruik zal gaan maken van Direct3D 11.x-technologie, waarbij de gpu Direct3D 11.2 ondersteunt. De Xbox One zou hierdoor dus de AMD Mantle-api niet ondersteunen.

Zoals we weten is de Xbox One op basis van AMD-hardware ontworpen. Microsoft heeft er toch voor gekozen om zijn eigen Direct3D-api te gebruiken. De softwaregigant zal de grafische api van Mantle en OpenGL helemaal niet ondersteunen.

Microsoft van is van mening dat de Direct3D-implementatie op de Xbox One vrijwel dezelfde ‘close to metal’-prestaties biedt als Mantle. Daarnaast zouden ontwikkelaars dankzij Direct3D 11 de games veel sneller geschikt maken voor Windows 8.1

via Tweakers

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen