5.4 C
Amsterdam
zondag 29 januari 2023
HomeComputerRemote werken? Dit heb je nodig!

Remote werken? Dit heb je nodig!

Datum:

Lees meer over:

Wereldwijde storing bij Microsoft-diensten als Teams en Outlook

Microsoft kampt sinds vanmorgen met een flinke storing in...

Alle PlayStation 5 bundels en aanbiedingen op een rij

De PlayStation 5 is inmiddels meer dan twee jaar...

PlayStation 5 (disk editie) nu op voorraad bij Coolblue – 549,99 euro

Ben je nog steeds op zoek naar een PlayStation...

Het duurde even voordat het bij iedereen landde; online kun je óveral werken. Iets wat wij eigenlijk al jaren wisten, maar waar we nog lang tegen vooroordelen en beperkingen aanliepen. Geholpen door een pandemie is iedereen erachter gekomen dat thuiswerken heel eenvoudig te regelen is. Daarnaast is ook wel gebleken dat het in veel gevallen efficiënter is door minder afleiding en reistijd. Kortom, het is een blijvertje geworden. Er ontstaan daarom ook steeds meer compleet remote banen. Het aantal vacatures hierin zien wij per maand toenemen. Overweeg jij ook om hiermee te starten? Dan zetten wij op een rij wat je op orde moet hebben om deze stap te maken.

De harde kant

Om maar te beginnen met de basis; de hardware. Want zonder deze producten kun je simpelweg niet remote werken. Denk aan een goede HP Laptop of een MacBook. Kies in ieder geval altijd voor een erkend en goed merk, wat betrouwbaar is. Geef liever iets meer uit en ga voor kwaliteit. Je gaat er tenslotte heel wat uurtjes op werken. Daarnaast zul je de nodige voice conferences hebben, dus een goede camera én microfoon zijn onmisbaar. Ook is een smartphone (het liefst ééntje die synchroniseert met je laptop) essentieel. Maar that’s it, als je dit op orde hebt kun je in de meeste gevallen al starten. Je kunt natuurlijk je tools uitbreiden met een desktop en apart toetsenbord. Dit is net wat jouw behoefte is en hoe flexibel je wilt zijn.   

De zachte kant

Naast de hardware heb je natuurlijk software nodig. Het ligt eraan of je in loondienst gaat of ZZP’er wordt. In het eerste geval zal je werkgever al de nodige programma’s aanleveren zoals een Office pakket. Is dit niet het geval? Verdiep je dan zelf in de diverse opties en programma’s. Je hoeft hier niet altijd veel geld aan uit te geven, zo zijn er zogenaamde gratis ‘open source’ producten verkrijgbaar. 

Maar voor iedereen geldt natuurlijk; de Wifi! Dit is de basis om in contact te komen en te blijven met de rest van de wereld. Ga altijd ruim voor je bijvoorbeeld een meeting hebt al online om te kijken of je verbinding goed is. Is dit niet altijd het geval? Dan is het aan te raden te investeren in een databundel om er zeker van te zijn dat je verbonden bent. 

Naast een Office pakket en een mailprogramma heb je als ZZP’er nog een aantal andere tools nodig, zoals een goed (online) boekhoudprogramma. Ook hier zijn veel verschillende opties voor, van gratis tot heel duur. Verdiep je hier goed in, want als je éénmaal zo’n programma in gebruik hebt wil je niet zo snel meer veranderen.  

Kortom, remote werken vergt eigenlijk heel weinig inspanningen. De meeste spullen heb je al en aan andere kun je zelfs gratis komen. Onze nummer één tip is om goed te investeren in een solide basis, vanuit daar kun jij meters maken!

Net binnen