Hoe vaak zit jij per dag gebogen over je tablet of smartphone? Echt goed voor je lijf is dit helaas niet. Gevolg? Een tabletnek of swipe-duim. Simyo heeft zich verdiept in de klachten en vroeg een fysiotherapeut om 5 tips.

Strijden tegen de tabletnek

Waar hebben we het meest last van als het om moderne kwaaltjes gaat? Volgens fysiotherapiewetenschapper Drs. Marlous Kelderman – de Haan van Arnhem Noord Fysiotherapie is dat de tabletnek. We klappen onze nek naar voren terwijl we een tablet of smartphone vasthouden, met nekpijn en hoofdpijn als gevolg. Daarnaast ziet ze veel peesklachten in de duim door het swipen en overbelaste armen door het omhooghouden van een tablet.

5 tips voor een gezonde ‘houding’ tegenover smartphone- en tabletgebruik

Tips 1: Word bewust

Marlous: “Je bewust zijn van je houding en hoeveel tijd je in een bepaalde houding doorbrengt is een goed begin.”

Tip 2: Breng het apparaat naar je toe

Marlous: “Breng je apparaat altijd ter hoogte van je gezicht, in plaats van dat je naar beneden kijkt.”

Tip 3: Wissel af

Marlous: “Of je nou achter je laptop zit of over je smartphone gebogen bent: sta elke 45 minuten even op en doe iets anders.”

Tip 4: Gebruik een standaard

Marlous: “Gebruik een tablet- of smartphone standaard. Hierdoor hoef je je hoofd minder te buigen.”

Tip 5: Zit rechtop

Marlous: “Zoek dezelfde lichaamshouding als bij gewoon zitten: dus rechtop en niet hangend.”

Apps voor ondersteuning aan een goede houding

Deze apps bieden ook ondersteuning als je aan een goede houding wil werken:

Simpele app die snel laat zien hoe vaak jij je telefoon checkt op een dag.

Deze app laat je zien hoeveel tijd je, per dag, aan een bepaalde app besteedt. Wil je dus je smartphone of tablet minder gebruiken, dan kún je overwegen deze apps minder te gebruiken of zelfs te verwijderen.

Via deze app kun je een foto maken om de houding van je nek te analyseren. Daarnaast geeft de app ook oefeningen om je houding te verbeteren.

Meer app tips als sport apps zijn te vinden op het Simyo blog.